5 nejlepších diet pro hubnutí

...

Hubnutí je často nekonečný příběh, kdy se střídá období přísného režimu při držení diety a fáze, během které se vrátíte zpátky ke svým starým návykům a pracně shozená kila naberete zpátky ještě s bonusem navíc. Takhle to ale rozhodně být nemusí! Podívejte se na 5 nejlepší diet, díky kterým může být změna dlouhodobá. Aby to ale mohlo fungovat, musíte ke každé dietě přistupovat jako k celkové změně životního stylu na delší dobu. Striktní režim si můžete vyzkoušet třeba na měsíc a následně do svého života přidat některé ze získaných návyků ohledně stravování

Keto dieta

Keto dieta slibuje poměrně rychlý úbytek hmotnosti. Je to však vykoupeno tím, že velké množství potravin je během striktního režimu keto diet zapovězených. Jde o dietu, kterou můžete držet podle doporučených opatření, nebo si můžete rovnou objednat speciální programy, které obsahují předem připravená jídla a doplňky stravy

Základní pravidla keto diety

  • Vysazení sacharidů – u keto diety je cílem výrazně omezit zdroje sacharidů. Mezi potraviny, kterým je potřeba se vyhnout, tak patří například obiloviny, cukrovinky, ovoce, ale i zelenina bohatší na sacharidy nebo alkohol.
  • Nahrazení tuky a bílkovinami – příjem ořechů, masa a mnoha dalších bílkovinných zdrojů. Do jídelníčku přidejte mléčné výrobky, vejce, ideálně zelenou zeleninu.

Výhody

  • Rychlý úbytek tuku
  • Jasná pravidla

U keto diety si dejte pozor na to, že v opravdu striktním režimu je cílem dosažení stavu takzvané ketózy. Jde o stav, kdy organismus využívá energii z tuků a ne z cukrů, jako je tomu v běžném režimu. U některých jedinců hlavně během prvních dnů může být tato změna spojená s pocitem únavy, bolestmi hlavy a podobně. Do pár dní by však tyto problémy měly vymizet. Zvážit taktéž můžete proteinovou dietu, kterou nabízí například firma ketofit.

Low carb dieta (nízkosacharidová)

U low card diety je podstata velmi podobná keto dietě. Jen se jedná o jakousi mírnější formu, kdy můžete přijímat o trochu více sacharidů. Jak už ale název nízkosacharidové diety napovídá, i tady je potřeba v jídelníčku omezit příjem komplexních i jednoduchých cukrů. Ale protože je tento režim mírnější, dá se skvěle aplikovat i z dlouhodobého hlediska, což je ideální předpoklad pro udržitelné hubnutí.

Základní pravidla nízkosacharidové diety

  • Snížení množství sacharidů – omezte zdroje sacharidů, jako jsou obiloviny, některé druhy příloh a nahraďte je zeleninou či luštěninami. Cílem je celkové snížení sacharidů v jídelníčku, kdy se ale nemusíte dostávat přímo do režimu ketózy.
  • V hlavní roli bílkoviny – základní živinou, kterou při nízkosacharidové dietě nesmí chybět jsou bílkoviny v dostatečné množství. Kvalitní libové maso, mořské ryby, vejce, mléčné výrobky a podobně se doplňují ořechy a semínky, které jsou zdrojem zdravých tuků a minerálních látek.

Výhody

  • Méně striktní pravidla omezení v rámci diety
  • Způsob stravování vhodný i pro dlouhodobější režim

Přerušovaný půst

U přerušovaného půstu nejde o dietu v pravém slova smyslu, ale spíše se jedná o jakýsi stravovací režim. Jde o způsob, který můžete najít také pod anglickým názvem Intermittent Fasting. Podle toho, jakou si zvolíte konkrétní variantu, může být úbytek hmotnosti poměrně rychlý. Záleží i na tom, zda vám bude tento systém vyhovovat. Všechno totiž spočívá ve stanovení časových oken. Během několika hodin dne jíte a ve zbytku 24hodinového cyklu držíte půst.

Varianty přerušovaného půstu

  • 16/8 – 16 hodin držíte půst a ve zbývajících 8 hodinách jíte. Typicky to vypadá tak, že přeskočíte snídani a dále jíte normálně. Dát si můžete dvě až tři větší jídla podle toho, jak vám to vyhovuje. První jídlo si dáte například v 10 hodin dopoledne a poslední v 18 hodin večer. Časové okno jezení si samozřejmě můžete přizpůsobit svému režimu
  • 14/10- podobné jako u první varianty, ale s tím rozdílem, že 14 hodin držíte půst a po dobu 10 hodin máte okno pro jezení.
  • 5:2 – trochu rozdílná varianta, kdy dva dny během týdne výrazně omezíte příjem energie a sníte pouze kolem 500 kcal. Tyto dva dny nesmí být hned po sobě. V rámci ostatních 5 dní jíte zcela normálně ideálně s důrazem na zdravý a vyvážený jídelníček.

Základní pravidla přerušovaného půstu

  • Časová okna – dodržujete časy během dne, kdy jíte nebo naopak nejíte a jste v režimu půstu.
  • Potraviny nejsou nijak omezeny – nejsou stanoveny žádné zakázané ani povolené potraviny. Aby však byl efekt přerušovaného půstu co možná nejlepší, snažte se dodržovat obecné zásady zdravého stravování.

Výhody

  • Jednoduchý režim s možnostmi přizpůsobení
  • Poměrně dobré výsledky s úbytkem hmotnosti

U přerušovaného půstu si dejte pozor na to, že nemusí jít o dietní opatření vhodné pro každého. Na základě výzkumů se ukazuje, že na tuto techniku lépe reagují muži a pro ženy nemusí být tolik výhodná. Také si dávejte pozor v případě, kdy trpíte na silnější výkyvy hladiny krevního cukru. Hladovění není vhodné také pro těhotné a kojící ženy nebo při problémech s nedostatkem některých živin.

Dukanova dieta

Dukanova dieta je restrikční režim podle dietologa a výživového poradce pana Pierre Dukana. Pravidel je zde poměrně velké množství, takže pokud si chcete tuto dietu zjednodušit, můžete si objednat některý z programů zaměřený právě na Dukanovu dietu. Základním principem je vyšší množství bílkovin a snížené množství sacharidů v jídelníčku. V rámci diety máte 4 různé fáze, z toho dvě jsou vyloženě hubnoucí a dvě udržovací pro plynulejší přechod do běžného režimu. Časově nejsou jednotlivé fáze omezeny, takže záleží na tom, kolik kilogramů chcete zhubnout.

Základní pravidla Dukanovy diety

  • Ve fázích hubnutí neomezená konzumace bílkovin – během prvních fází hubnutí jíte v zásadě pouze bílkoviny doplněné o ovesné otruby.
  • Přidávání zeleniny a sacharidů – v dalších fázích postupně přidáváte nejdříve zeleninu, později i některé zdroje sacharidů. Ze striktních fází se pomalu dostáváte víceméně k normálnímu jídelníčku.

Výhody

  • Poměrně rychlý váhový úbytek
  • Při správném dodržování přechod do běžného stravování bez nežádoucího jojo efektu

U Dukanovy diety je nutné dbát na to, že především první striktní fáze by neměly trvat příliš dlouho. V opačném případě totiž hrozí nedostatek některých důležitých živin. Naopak pokud dietu správně zvládnete, může přinést kýženou ztrátu nechtěných kilogramů a plynulý přechod na udržitelný jídelníček.

Krabičková dieta

Pod pojmem krabičková dieta se může ukrývat celá řada konkrétních pravidel. Záleží na tom, jaký režim krabičkové diety si zvolíte, protože existují různé programy, které jsou zaměřené na hubnutí, udržování hmotnosti či naopak na přibírání. Základem jsou kvalitní potraviny a chutná jídla, u kterých se nemusíte starat o přípravu, ale pouze konzumujete.

Základní pravidla krabičkové diety

  • Vyberete si program stravování – v rámci krabičkové diety si podle své aktuální tělesné hmotnosti, fyzické kondice a předpokládaného výsledku zvolíte takový program s optimální výší celkového příjmu kalorií. U některých společností můžete mít režim na míru, jindy vám s výběrem nejlepší možnosti pomůže specialista.
  • Zvolíte si předplatné – u krabičkových diet si můžete vybrat, jestli si objednáte všech 5 jídel na celý den, nebo třeba pouze obědy a večeře. Záleží na konkrétní společnosti a na tom, co ve vašem okolí nabízí.

Výhody

  • Šetříte čas a starosti s přípravou jídel
  • Podle konkrétního programu a výrobce můžete mít velmi dobré výsledky hubnutí

Mohlo by vás zajímat