Nejednomu z nás se určitě někdy stalo, že byl postaven do, mnohdy nevděčné, role řidiče „nepařiče“, který převzal odpovědnost za dopravu sebe a svých přátel na zajímavou událost.
Není tomu ani tak dávno, kdy to platilo, že zatímco si ostatní k zábavě mohli dopřát konzumaci rozličných alkoholických nápojů, náš řidič „nepařič“ to mnohdy odnesl usrkáváním virgin mochita a tajně si přál, aby si mohl dát alespoň jeden drink, který by stihl vytancovat.
Jelikož však v tuzemsku platí, ve vztahu k alkoholu za volantem, politika nulové tolerance, musel si být náš řidič set sakra jistý, že veškerý požitý alkohol stihlo jeho tělo před opětovným usednutím za volant odbourat. A jelikož každý z nás odbouráváme alkohol jiným tempem, jistotu v takovém případě šlo získat jen stěží.
Opatřit si dnes rychlý a spolehlivý alkohol tester není již žádný problém, a tak jsou výše popsaná dilemata naštěstí minulostí. Jediné, co tak musíme zodpovědně udělat, je si dobře vybrat.
Při výběru testeru se setkáme s dvěma typy senzoru v závislosti na výrobcem použité technologii.
Setkat se tak můžeme s testery vybavenými polovodičovým nebo elektrochemickým senzorem.
Jednoznačným vítězem z pohledu kvality jsou alkohol testery opatřené elektrochemickým senzorem. Testery postavené na polovodičovém senzoru v přímém srovnání ztrácejí nejen v přesnosti měření (čidla reagují nejen na alkohol), ale také ve výdrží baterie (nutnost zahřát polovodičové čidlo na vysoké teploty) nebo v rychlosti jednotlivých měření. Nemluvě o skutečnosti, že se testery s polovodičovým senzorem musejí častěji kalibrovat a celkově je jejich životnost mnohem kratší.
Jedinou výhodu testerů postavených na polovodičových senzorech tak mohou představovat nižší pořizovací náklady.
Mít přesný výsledek, to je oč tu běží. Žádný z komerčně dostupných alkohol testerů není stoprocentně přesný, a tak nám nezbude nic jiného než se primárně zaměřit na uváděnou odchylku. U odchylky měření platí, že čím je nižší, tím je tester přesnější. Odchylku výrobci uvádějí v procentech při využití této stupnice:
Jsou parametry, se kterými se při výběru testeru rovněž setkáte. Oba parametry se uvádějí v ؉
Většina z nás ví nebo by rozhodně (pokud řídí) měla vědět, že tolerance alkoholu za volantem je v tuzemsku prakticky nulová. Jak jsou na tom legislativy ostatních evropských zemí? Jsme v našem přísném měřítku osamoceni?
Stejný pohled na řízení pod vlivem alkoholu jako u nás praktikuji ještě tyto evropské země:
Tvoří země:
Z našeho pohledu již významnou toleranci 0,5 ؉ tolerují tyto země:
Z našeho pohledu již velmi štědrá tolerance platí v:
Výše uvedené hranice ovšem nemusí v jednotlivých státech platit vždy a pro všechny. Tak například v Řecku je sice obecná tolerance alkoholu za volantem 0,5 ؉, ale u začátečníků, služebních řidičů a motocyklistů je limit 0,2 promile. Proto se prosím vždy před cestou do zahraničí přesvědčte o místně aktuálně platné legislativě.